الأربعاء، 24 أغسطس 2011

إلى الشيعة...من أنتم (5)

الأربعاء، 24 أغسطس 2011

أولا: أحب أبدأ أني المرة اللي فاتت كنت قلت "يالا سخرية القدر" و بعدين في واحدة جزاها الله عني خيرا قالتلي أنها لا تجوز فحبيت أبين لكم ليه لتعم الفائدة
"
فإن هذه العبارة لا يجوز إطلاقها لأمرين:
الأول: لما تدل عليه من تسخط لقدر الله، والمسلم مطالب بأن يرضى بما قدره الله سواء كان حلوا أو مراً.
فعن أنس بن مالك رضي الله عنه عن رسول الله صلى الله عليه وسلم أنه قال: عظم الجزاء مع عظم البلاء، وإن الله إذا أحب قوماً ابتلاهم، فمن رضي فله الرضا، ومن سخط فله السخط. 

والثاني: لما تتضمنه من نسبة السخرية إلى القدر، وهذا لا يجوز.
قال الشيخ بكر أبو زيد "ولا يقال: شاءت حكمة الله، ولا يقال: شاءت قدرة الله، ولا شاء القدر، ولا شاءت عناية الله، وهكذا من كل ما فيه نسبة الفعل إلى الصفة، وإنما يقال: شاء الله، واقتضت حكمة الله، وعنايته سبحانه."

فائدة: ولا يجوز أن يوصف الله تعالى بالسخرية على الرغم من أنه سبحانه أطلق ذلك على نفسه، كما جاء في سورة التوبة حيث قال تعالى: الَّذِينَ يَلْمِزُونَ الْمُطَّوِّعِينَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فِي الصَّدَقَاتِ وَالَّذِينَ لا يَجِدُونَ إِلَّا جُهْدَهُمْ فَيَسْخَرُونَ مِنْهُمْ سَخِرَ اللَّهُ مِنْهُمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ [التوبة:79].
قال الشيخ حافظ أحمد: واعلم أنه قد ورد في القرآن أفعال أطلقها الله عز وجل على نفسه على سبيل الجزاء والعدل والمقابلة، وهي فيما سيقت فيه مدح وكمال، ولكن لا يجوز أن يشتق له تعالى منها أسماء ولا تطلق عليه في غير ما سيقت فيه من الآيات، كقول الله تعالى: إِنَّ الْمُنَافِقِينَ يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ [النساء:142]


نرجع بقى للحدوتة:
 يبقى أحنا قلنا أن في فترة أسمها "حيرة الشيعة" ودي اللي هما أختلفوا فيها و ظهر فيها فرق كتير و منهم فرقة الأثنى عشرية, و ركزوا أن كل فرقة كانت بتحول تغير فالدين بس عشان تحقق مكاسب سياسية أكتر, و في الوقت ده بردوا ظهرة فرقة تانية أسمها:

الأسماعيلية:
  • ودي فرقة ضلالها فاجر أوي بقى لدرجة أن أغلبية علماء المسلمين خرجوهم من الأسلام أصلا
  • الحركة دي بدأت من حركة ثعلوبة جدا من واحد يهودي أسمه "ميمون القداح" و فعلا هي حركة متتلعش غير من يهودي (و أيوه أنا أنتيسامتيك و أفتخر)
  • ميمون ده بقى عمل أي؟؟ أول حاجة عملها أنه أظهر أنه مسلم وراح أتصاحب على واحد أسمه محمد بن اسماعيل بن جعفر الصادق (الأسم بيفكركوا بحاجة؟؟ انصروني و فرحوني و قولوا أه) أيوه شاطرين ده هو حفيد جعفر الصادق الأمام السادس فالأتناشر أمام يعني باباه اسماعيل يبقى أخو موسى الكاظم الصعير
  • المهم أن ميمون ده أتصاحب عليه جامد قوي (أنتم معاه يعني) لدرجة أنه لما محمد خلف عبد الله ميمون سمه أبنه هو كمان عبد الله (و طبعا بسذاجتكم زي بظبط هتحسوا الله ده عسول قوي طب ما اليهود زي الفل أهه) المهم أن ميمون ده وصى أبنه أنه يسمي أبنائه و أحفاده على أسم أبناء و أحفاد عبد الله بن محمد بن اسماعيل
  • المهم بعد 4, 5 أجيال من الحوار ده هنكتشف خبث ميمون ده...هيروح أحفاد ميمون (اللي أسمهم زي أسم أحفاد محمد بن اسماعيل) يقولوا أنهم هما (اليهود دول يعني) أحفاد محمد بن اسماعيل!!! و هنا تعرف فايدة السجل المدني
  • و بكده هيدعوا أنهم من أل البيت لأ دول و أدعو كمان أن اللي المفروض يقود الأمة الأسلامية يكون من سلالة اسماعيل مش من سلالة موسى الكاظم (زي ما الأثنى عشرية بيقولوا) أمال يحكموا أزاي يعني
  • و فعلا عملوا طائفة الأسماعيلية و عملوا شرائع و عقائد و أفتكروا نفسهم ديانة من أبو حقيقي
و من أبشع أعتقادتهم:
1) أنهم بيأمنوا بحلول الأله -تعالى الله عما يقولون علوا كبيرا- في الأمام اللي بيحكمهم
2)و بيأمنوا بتناسخ الأرواح, يعني عندهم الأمام لما يموت بيرجع راوند تو في جسم شخص تاني
3) عندهم قذف الصحابة رضوان الله عليهم و لعنهم عادي, لأ دول كمان يسبون رسول الله عليه أفضل الصلاة و أتم التسليم اللي هما أصلا بيدعوا أنهم من نسله (بعد الشر على نسله منكم)
4) دا غير بقى الأباحية اللي مش طبيعية, اللي عيب أقولهلكم عشان حيائي و كده (و محدش يروح لعمو جوجل ..عيب)

  • المهم أنهم أصبح أهم حاجة عندهم أنهم يقتلوا علماء السنة بس مش كان ينفع يعملوا كده على طول فراحوا لفرع الماركتينج عندهم و ابتدوا يعملولهم شعبية معتمدين على حب الناس البسطاء الجهلة لأل البيت فلموا حولهم نوعيين النوع الأول المسلمين البسطاء اللي مش فاهمين حاجة و النوع التاني الفارسيين اللي هما أصلا يبان أنهم مسلمين بس هما جواهم مجوسيين إلى الصميم و من اللي عملين فيها مسلمين دول و احد أسمه "حسين الأهوازي" (تبع الكومبرس أسمه مش مهم و صعب يعني حتى لو مهم هنقلبه) وده بقى أكبر دعاة الأسماعيلية و" من البورد أوف ديركتورز"  كمان و أشتغل على البصرة اللي فالعراق
  • المهم أنه أتغرف على واحد شرير قووويي أسمه "حمدان بن الأشعث" اللي كانوا بيدلعوه يقولولوا "قرمط" و الراجل ده أختلفوا هل هو فارسي مجوسي ولا من يهود البحرين و يعني حقيقي أنيل من سيدي ألا ستي

المهم أن "قرمط" ده هيخرج من الأسماعيلية و يعمل فرقته الخاصة و هيسميها "القرامطة" على أسم النيك نيم بتاعه يعني 
 (معلومة: أنا حطيت صورة جعفر بتاع علاء الدين عشان و أنا بقرأ عن قرمط ده حسيتوا ينفع يبقى شكلوا كده قووووي)

ودي الفرقة التالته القرامطة
  • ودي أبشع واحد فالتلاته
  • بتؤمن بشيوع المال (يعني فلوسك فلوسنا كلنا) وشيوع النساء (يعني مراتك...يعني معلش أنتوا فهمتوا) وعندهم كل المنكرات حلال, يعني زنا تلاقي, سرقة تلاقي, قتل تلاقي عادي يعني
  • و طبعا قالوا للحرامي أحلف...فبالتالي كل اللي دخلوا في فرقة القرامطة دي كانوااللصوص و الخارجين عن النظام وقطاع الطرق والذي منه

ركزوا أن كل اللي حاكيته النهاردة ده حصل فنص التاني القرن التالت هجري

وبكده يكون ظهر 3 فرق كل واحد منهم بيدعي أن معاه الحق و بيتخانقوا مع بعضهم و طبعا مبينسوش يتخنقوا مع السنة فالنص
كل ده ولسه مش في حد وصل للحكم, بس إن شاء الله هيوصلوا فأواخر القرن التلات الهجري, بداية الرابع كده, بس تفتكروا مين اللي هيوصل الأول




مهاأبوزيد 

0 التعليقات:

إرسال تعليق

إلى الشيعة...من أنتم (5)


أولا: أحب أبدأ أني المرة اللي فاتت كنت قلت "يالا سخرية القدر" و بعدين في واحدة جزاها الله عني خيرا قالتلي أنها لا تجوز فحبيت أبين لكم ليه لتعم الفائدة
"
فإن هذه العبارة لا يجوز إطلاقها لأمرين:
الأول: لما تدل عليه من تسخط لقدر الله، والمسلم مطالب بأن يرضى بما قدره الله سواء كان حلوا أو مراً.
فعن أنس بن مالك رضي الله عنه عن رسول الله صلى الله عليه وسلم أنه قال: عظم الجزاء مع عظم البلاء، وإن الله إذا أحب قوماً ابتلاهم، فمن رضي فله الرضا، ومن سخط فله السخط. 

والثاني: لما تتضمنه من نسبة السخرية إلى القدر، وهذا لا يجوز.
قال الشيخ بكر أبو زيد "ولا يقال: شاءت حكمة الله، ولا يقال: شاءت قدرة الله، ولا شاء القدر، ولا شاءت عناية الله، وهكذا من كل ما فيه نسبة الفعل إلى الصفة، وإنما يقال: شاء الله، واقتضت حكمة الله، وعنايته سبحانه."

فائدة: ولا يجوز أن يوصف الله تعالى بالسخرية على الرغم من أنه سبحانه أطلق ذلك على نفسه، كما جاء في سورة التوبة حيث قال تعالى: الَّذِينَ يَلْمِزُونَ الْمُطَّوِّعِينَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فِي الصَّدَقَاتِ وَالَّذِينَ لا يَجِدُونَ إِلَّا جُهْدَهُمْ فَيَسْخَرُونَ مِنْهُمْ سَخِرَ اللَّهُ مِنْهُمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ [التوبة:79].
قال الشيخ حافظ أحمد: واعلم أنه قد ورد في القرآن أفعال أطلقها الله عز وجل على نفسه على سبيل الجزاء والعدل والمقابلة، وهي فيما سيقت فيه مدح وكمال، ولكن لا يجوز أن يشتق له تعالى منها أسماء ولا تطلق عليه في غير ما سيقت فيه من الآيات، كقول الله تعالى: إِنَّ الْمُنَافِقِينَ يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ [النساء:142]


نرجع بقى للحدوتة:
 يبقى أحنا قلنا أن في فترة أسمها "حيرة الشيعة" ودي اللي هما أختلفوا فيها و ظهر فيها فرق كتير و منهم فرقة الأثنى عشرية, و ركزوا أن كل فرقة كانت بتحول تغير فالدين بس عشان تحقق مكاسب سياسية أكتر, و في الوقت ده بردوا ظهرة فرقة تانية أسمها:

الأسماعيلية:
  • ودي فرقة ضلالها فاجر أوي بقى لدرجة أن أغلبية علماء المسلمين خرجوهم من الأسلام أصلا
  • الحركة دي بدأت من حركة ثعلوبة جدا من واحد يهودي أسمه "ميمون القداح" و فعلا هي حركة متتلعش غير من يهودي (و أيوه أنا أنتيسامتيك و أفتخر)
  • ميمون ده بقى عمل أي؟؟ أول حاجة عملها أنه أظهر أنه مسلم وراح أتصاحب على واحد أسمه محمد بن اسماعيل بن جعفر الصادق (الأسم بيفكركوا بحاجة؟؟ انصروني و فرحوني و قولوا أه) أيوه شاطرين ده هو حفيد جعفر الصادق الأمام السادس فالأتناشر أمام يعني باباه اسماعيل يبقى أخو موسى الكاظم الصعير
  • المهم أن ميمون ده أتصاحب عليه جامد قوي (أنتم معاه يعني) لدرجة أنه لما محمد خلف عبد الله ميمون سمه أبنه هو كمان عبد الله (و طبعا بسذاجتكم زي بظبط هتحسوا الله ده عسول قوي طب ما اليهود زي الفل أهه) المهم أن ميمون ده وصى أبنه أنه يسمي أبنائه و أحفاده على أسم أبناء و أحفاد عبد الله بن محمد بن اسماعيل
  • المهم بعد 4, 5 أجيال من الحوار ده هنكتشف خبث ميمون ده...هيروح أحفاد ميمون (اللي أسمهم زي أسم أحفاد محمد بن اسماعيل) يقولوا أنهم هما (اليهود دول يعني) أحفاد محمد بن اسماعيل!!! و هنا تعرف فايدة السجل المدني
  • و بكده هيدعوا أنهم من أل البيت لأ دول و أدعو كمان أن اللي المفروض يقود الأمة الأسلامية يكون من سلالة اسماعيل مش من سلالة موسى الكاظم (زي ما الأثنى عشرية بيقولوا) أمال يحكموا أزاي يعني
  • و فعلا عملوا طائفة الأسماعيلية و عملوا شرائع و عقائد و أفتكروا نفسهم ديانة من أبو حقيقي
و من أبشع أعتقادتهم:
1) أنهم بيأمنوا بحلول الأله -تعالى الله عما يقولون علوا كبيرا- في الأمام اللي بيحكمهم
2)و بيأمنوا بتناسخ الأرواح, يعني عندهم الأمام لما يموت بيرجع راوند تو في جسم شخص تاني
3) عندهم قذف الصحابة رضوان الله عليهم و لعنهم عادي, لأ دول كمان يسبون رسول الله عليه أفضل الصلاة و أتم التسليم اللي هما أصلا بيدعوا أنهم من نسله (بعد الشر على نسله منكم)
4) دا غير بقى الأباحية اللي مش طبيعية, اللي عيب أقولهلكم عشان حيائي و كده (و محدش يروح لعمو جوجل ..عيب)

  • المهم أنهم أصبح أهم حاجة عندهم أنهم يقتلوا علماء السنة بس مش كان ينفع يعملوا كده على طول فراحوا لفرع الماركتينج عندهم و ابتدوا يعملولهم شعبية معتمدين على حب الناس البسطاء الجهلة لأل البيت فلموا حولهم نوعيين النوع الأول المسلمين البسطاء اللي مش فاهمين حاجة و النوع التاني الفارسيين اللي هما أصلا يبان أنهم مسلمين بس هما جواهم مجوسيين إلى الصميم و من اللي عملين فيها مسلمين دول و احد أسمه "حسين الأهوازي" (تبع الكومبرس أسمه مش مهم و صعب يعني حتى لو مهم هنقلبه) وده بقى أكبر دعاة الأسماعيلية و" من البورد أوف ديركتورز"  كمان و أشتغل على البصرة اللي فالعراق
  • المهم أنه أتغرف على واحد شرير قووويي أسمه "حمدان بن الأشعث" اللي كانوا بيدلعوه يقولولوا "قرمط" و الراجل ده أختلفوا هل هو فارسي مجوسي ولا من يهود البحرين و يعني حقيقي أنيل من سيدي ألا ستي

المهم أن "قرمط" ده هيخرج من الأسماعيلية و يعمل فرقته الخاصة و هيسميها "القرامطة" على أسم النيك نيم بتاعه يعني 
 (معلومة: أنا حطيت صورة جعفر بتاع علاء الدين عشان و أنا بقرأ عن قرمط ده حسيتوا ينفع يبقى شكلوا كده قووووي)

ودي الفرقة التالته القرامطة
  • ودي أبشع واحد فالتلاته
  • بتؤمن بشيوع المال (يعني فلوسك فلوسنا كلنا) وشيوع النساء (يعني مراتك...يعني معلش أنتوا فهمتوا) وعندهم كل المنكرات حلال, يعني زنا تلاقي, سرقة تلاقي, قتل تلاقي عادي يعني
  • و طبعا قالوا للحرامي أحلف...فبالتالي كل اللي دخلوا في فرقة القرامطة دي كانوااللصوص و الخارجين عن النظام وقطاع الطرق والذي منه

ركزوا أن كل اللي حاكيته النهاردة ده حصل فنص التاني القرن التالت هجري

وبكده يكون ظهر 3 فرق كل واحد منهم بيدعي أن معاه الحق و بيتخانقوا مع بعضهم و طبعا مبينسوش يتخنقوا مع السنة فالنص
كل ده ولسه مش في حد وصل للحكم, بس إن شاء الله هيوصلوا فأواخر القرن التلات الهجري, بداية الرابع كده, بس تفتكروا مين اللي هيوصل الأول




مهاأبوزيد 

0 التعليقات:

إرسال تعليق

featured-content

+ + + + +
يتم التشغيل بواسطة Blogger.
 
Design by Pocket
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates